Menu

اخبار

اخبار

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، :تعداد نمونه‌های شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی به ۱۵۰ هزار مورد خواهد رسید
 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، :تعداد نمونه‌های شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی به ۱۵۰ هزار مورد خواهد رسید

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی کشور ۶۳ هزار نمونه دارد که در حال برنامه‌ریزی هستیم تعداد این بانک را به ۱۵۰ هزار نمونه برسانیم.
جمعه، 24 آبان 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مهدی شادنوش در همایش بزرگداشت روز جهانی خون بند ناف در سالن همایش پژوهشگاه رویان افزود: تعداد نمونه‌های موجود در شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی بسیار پایین است و باید این تعداد افزایش یابد.
وی با اشاره به آغاز فرهنگ سازی در این زمینه اظهار امیدواری کرد، در این عرصه کارهای بزرگی توسط مردم رقم بخورد.
شادنوش ادامه داد: اگر سلولی در داخل کشور نباشد و ما بخواهیم از بانک‌های جهانی سلول‌های بنیادی را تهیه کنیم، هزینه هر سلول بنیادی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: باتوجه به تحریم‌های آمریکا اگر خانواده‌ها بتوانند این هزینه را فراهم کنند هم برای تهیه سلول از بانک جهانی با مشکل مواجه خواهند شد.


وی افزود: هرچند ما تبادل اطلاعات با بانک های جهانی داریم اما در انتقال پول با مشکلات مختلفی مواجه هستیم.
شادنوش گفت: تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انعقاد می‌باشد که براساس آن ۱۰ هزار نمونه به بانک سلول‌های بنیادی اهدا کنندگان اضافه می‌شود.

امکان درمان ۲۴ بیماری صعب‌العلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی در ایران فراهم شد

وی افزود: با استفاده از سلول‌های بنیادی در دنیا حدود ۱۰۰ بیماری صعب العلاج امکان درمان پیدا کردند که در کشور ما هم در حال حاضر امکان درمان ۲۴ نوع بیماری صعب العلاج مهیا شده است.
شادنوش گفت: با توجه به پیشرفت علم بشر و توسعه تکنولوژی ها امروزه بسیاری از بیماری های صعب العلاج در کنترل درآمده‌اند.
وی افزود: بسیاری از بیماری های در گذشته به عنوان بیماری‌های صعب‌العلاج یاد می‌شدند اما امکان درمان آنها فراهم شده است.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در خصوص پیوند عضو اتفاقات خوبی در دنیا افتاده و امروز در بالاترین استانداردهای جهانی پیوند عضو در کشور در حال انجام است.
 وی گفت: در خصوص سلول های بنیادی همه زیرساخت ها و امکانات و دانش آن در کشور وجود دارد و باید بر روی غنی کردن بانک سلول‌های بنیادی خودمان تمرکز پیدا کنیم.
غنی سازی بانک سلول‌های بنیادی همه از طریق سلول‌های بنیادی خون بندناف و هم اهدا سلول از سوی مردم این کار باید انجام گیرد.
در گذشته فرهنگ سازی کمتری روی این موضوع بوده و امسال برای اولین بار روز جهانی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی را جشن گرفتیم و امروز هم به همت پژوهشگاه رویان روز جهانی خون بند ناف را جشن می‌گیرم تا فرهنگ سازی در این زمینه انجام شود.
عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم گفت: محققان کشور و جامعه علمی در پزشکی نوین قدم های خوبی برداشتند و جایگاه قابل قبولی در جامعه علمی بدست آورند.
وی افزود: پزشکی بازساختی، ژن درمانی، پزشکی مبتنی بر فرد، سلول درمانی و مهندسی بافت، آینده پزشکی است‌ و هر کشوری در این مسیر برای رفاه و درمان مردم خود، گام برندارد، حتما نیازمند کشورهای پیشرو در این زمینه خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه رویان گفت: حرکت علمی در حوزه سلول های بنیادی چشم انداز روشن و موثری را برای درمان بیماری ها نوید می دهد و محققان ما در این مسیر گام برداشته‌اند.
دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان نیز در این مراسم گفت: با ذخیره سازی حدود ۱۲۰ هزار نمونه در مجموع ما بزرگ ترین ذخیره سلولی را در خاورمیانه ایجاد کردیم.
وی افزود: ما حتی نمونه از سایر کشورها مانند ترکیه ، ترکمنستان، رومانی عراق، افغانستان ، نروژ، کانادا، انگلیس، امارات و عمان جمع‌آوری کردیم.
ضرابی افزود: بانک خصوصی این مجموعه در سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده و تعداد نمونه‌های ذخیره‌سازی در این بانک به نزدیک ۱۲۰ هزار نمونه رسیده است.
به گزارش ایرنا، وی به وضعیت بانک عمومی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: بانک عمومی خون بند ناف در بیمارستان شریعتی بیش از ۳ هزار نمونه ذخیره سازی شده و مجموعا پیوندهای انجام شده از این نمونه ها ۶۰ مورد است.
وی افزود: در بانک عمومی سازمان انتقال خون، نزدیک به ۳ هزار و ۹۰۰ نمونه ذخیره سازی صورت گرفته است.
وی افزود: بانک عمومی خون بند ناف رویان در سال ۱۳۷۸ راه اندازی شده و تاکنون تعداد ۵ هزار ۱۰۰ نمونه ذخیره سازی شده است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، :تعداد نمونه‌های شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی به ۱۵۰ هزار مورد خواهد رسید
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.