Menu

اخبار

اخبار

ایران بزرگترین منبع ذخیره سلولهای بنیادی خون بندناف خاورمیانه است
 

ایران بزرگترین منبع ذخیره سلولهای بنیادی خون بندناف خاورمیانه است

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در حال حاضر بزرگترین منبع و ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه ایران است.
ﺳﻪشنبه، 11 تیر 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان با بیان اینکه بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در کشور مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بود، اظهار داشت: در ابتدای کار این پژوهشگاه یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در این حوزه تأمین سلول‌های بنیادی بود که مشخص شد یکی از منابع، خون بندناف و جفت است که به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و در واقع این منبع مملو از سلول‌های خونی است که اگر جمع آوری شود برای درمان بیماری‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.
به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه در برخی از بیماری‌ها مانند سرطان‌ها، تالاسمی، فلج مغزی و اختلالات خونی از سلول درمانی بهره برده شده است، افزود: شرکت بن یاخته های رویان این درمان را شروع کرده و هم اکنون با ذخیره بیش از ۱۱۱ هزار نمونه به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف خاورمیانه شناخته می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کار جمع‌آوری خون بندناف با روشی بسیار ساده اما مهم انجام می‌شود، ادامه داد: خون بند ناف پس از تولد نوزاد و بدون ایجاد مشکل در زایمان برای مادر و نوزاد با روشی ساده توسط پزشکان، کارشناسان آموزش دیده و پرستاران گرفته می‌شود.
ضرابی با بیان اینکه بین ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد سلول از خون بند ناف می‌توان گرفت، یادآور شد: دو نوع بانک خونبندناف وجود دارد که یکی عمومی و دگیری خصوصی است که دریافت و ذخیره بانک خون بندناف عمومی مانند اهدا خون است و برای نگه داری و دریافت آن هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و در صورت نیاز برای بیماران نیازمند به سلول درمانی و یا فعالیت‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود.
وی بیان کرد: بانک خون بندناف خصوصی نیز با دریافت هزینه‌های ابتدایی به مبلغ ۳.۵ میلیون تومان و نیز هزینه نگه داری سالانه به میزان ۱۶۰ هزار تومان از خانواده‌ها، تشکیل می‌شود و پرداخت این مبالغ هم به صورت تقسیطی و هم با دریافت وام از بانک طرف قرارداد امکان پذیر است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارهای جهانی، نمونه‌ها حداقل برای ۲۰ تا ۲۵ سال در مرکز رویان ذخیره می‌شوند، گفت: این مدت زمان با توجه به اینکه از زمان تأسیس رویان در ایران مدت ۲۵ سال سپری شده است و این نمونه‌ها سالم مانده اند، برآورد شده و ممکن است حتی تا ۴۰ سال آینده نیز این نمونه‌ها عمر داشته باشند.
ضرابی اظهار داشت: در حقیقت به دلیل شرایط نگهداری این سلول‌ها در بانک‌های ذخیره سلول دارای نیتروژن مایع ۱۹۶- درجه، این سلول‌ها فعالیت ندارند و تا مدت زمان نامحدودی می‌توانند باقی بمانند و استفاده شوند.
وی در ادامه افزود: خدمات ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان به منظور خدمات رسانی به افرادی که به بیماری‌های عموماً خونی مبتلا هستند، در بانک خون بندناف رویان انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی به دیگر خدمات شرکت فناوری بن یاخته های رویان اشاره کرد و ادامه داد: جداسازی سلول‌های بنیادی از بافت بندناف نیز به مجموعه فعالیت‌های این مرکز افزوده شده است.
ضرابی درباره کاربرد این سلول‌ها، بیان کرد: تا کنون فقط از سلول‌های بنیادی خون بندناف به عنوان سلول‌های بنیادیخونساز برای ذخیره سازی و درمان استفاده می‌کردیم ولی با توجه به اینکه امکان جداسازی سلول‌های بندناف تحت عنوانمزانشیم بندناف نیز فراهم شده است برای درمان برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های عصبی می‌توانیم این سلول‌ها را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در اولین اقدام از سلول‌های بنیادی بافت بندناف یا مزانشیم بندناف برای کار آزمایی بالینی بیماران فلج مغزی و همچنین بیماران مبتلا به اوتیسم استفاده کرده ایم، یادآور شد: نتایج تزریق‌های صورت گرفته به بیماران منتخب، بسیار قابل توجه و ارزشمند است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی درباره پرده آمنیوتیک و محصولات مشتق از آنکه در سبد فعالیت‌های این بانک قرار گرفته است، گفت: چهار نوع محصول مختلف از بافت اولیه پرده آمنیوتیک تولید کرده ایم که کاربرد آن در درمان زخم‌های مزمن و حاد، جراحی‌های چشم، جراحی عروق و جراحی‌های عمومی، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، گوش – حلق - بینی و دندانپزشکی، زخم دیابتی، سوختگی‌های درجه دو و سه، زخم‌های فشاری، زخم‌های ایجاد شده پس از جراحی یا پس از برخورد ضربه، زخم‌های ثانویه حفره‌ای یا تونلی زیرپوستی ناشی از عفونت زخم‌های اولیه، زخم‌های پوستی و زخم بستر است.
ضرابی درباره توسعه فعالیت‌های شرکت فناوری بن یاخته های رویان نیز افزود: اقدامات خوبی برای اینکه بتوان شعبات بانک خون بند ناف را در سایر کشورها داشته باشیم صورت گرفته که یک شعبه در اربیل عراق احداث شده و تلاش می‌شود به زودی در کشور عمان نیز شعبه‌ای را احداث کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دانش فنی ذخیره سازی سلول‌های بنیادی در ایران بومی سازی شده است، اظهار داشت: امروزه برخی از کشورها درخواست راه اندازی این بانک را از کشور ما دارند و شرایط انتقال این دانش به کشورهای درخواست کننده وجود دارد.

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • ایران بزرگترین منبع ذخیره سلولهای بنیادی خون بندناف خاورمیانه است
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.