Menu

اخبار

اخبار

لازم است بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در کنار توسعه مراکز پیوند غنی شود
 

لازم است بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در کنار توسعه مراکز پیوند غنی شود

جان‌بابایی گفت: ایران دارای بیشترین مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در افراد مبتلا به تالاسمی در دنیاست.
دوشنبه، 12 فروردین 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در درمان بیماران صعب‌العلاج بسیار مؤثر است، اظهار کرد:  خوشبختانه سالیانه بین هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ پیوند مغز استخوان در سراسر کشور انجام می‌شود. وی ادامه داد: تا به امروز بالغ بر ۱۰ هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است و ایران دارای بیشترین مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در افراد مبتلا به تالاسمی در دنیا بوده که این مسئله نشان دهنده پیشرفت چشمگیر ایران در این حوزه است. جان‌بابایی بیان کرد: امروزه ۱۸ مرکز در کشور کار پیوند مغز استخوان را انجام می‌دهند که ایران از این بابت از رشد قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: پیوند مغز استخوان معمولاً از بستگان درجه یک و خواهر و برادری که تشابه ژنتیکی دارند انجام می‌شود، اما به دلیل آن که متأسفانه روز به روز اکثر خانواده‌ها به سمت تک فرزندی شدن می‌روند امکان پیوند مغز استخوان از اعضای خانواده یک نفره به دلیل کمبود شدید دهنده دارای تشابه ژنتیکی در آینده بسیار سخت می‌شود.

جان‌بابایی ادامه داد: در شرایطی که خانواده‌ها تک فرزند می‌شوند احتمال پیدا شدن دهنده تشابه ژنتیکی با فرد بیمار جهت انجام پیوند مغز استخوان ۲۵ درصد است به همین دلیل دنیا به سمت توسعه بانک سلول‌های بنیادی می‌رود و ایران نیز باید از این غافله عقب نماند و به فکر توسعه بانک سلولی خود باشد. معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: به دلیل مسائل تحریم تبادل سلول‌های بنیادی خون با برخی از کشور‌ها نسبت به گذشته سخت‌تر شده است به همین دلیل وزارت بهداشت تصمیم گرفته است تا بانک سلولی را در سال رونق تولید توسعه بدهد.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر در کشورمان بانک ۱۵۰ هزار نفری از نظر سلول‌های بنیادی و تشابه ژنتیکی شناسایی شده است، اما باید بگویم که این بانک هنوز کوچک است و باید توسعه پیدا کند. وی ادامه داد: تعداد عمل‌های پیوند مغز استخوان در کشور زیاد است و ایران در این حوزه پیشرو بوده به همین دلیل لازم است بانک سلول‌های بنیادی خون در کنار توسعه مراکز پیوند غنی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر توسعه بانک سلول‌های بنیادی در سال رونق تولید ادامه داد: توسعه بافت سلول‌های بنیادی نیاز کشور را به واردات سلول کم می‌کند و این مسئله سبب می‌شود تا تبادل سلولی با دنیا و مشکلات ناشی از تحریم‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: در کشور ایران قیمت‌گذاری سلول‌های بنیادی انجام نشده است و امروزه مهم‌ترین معضل ما این است که فرد دهنده جهت انجام پیوند مغز استخوان در کشور وجود نداشته باشد و ما مجبور به واردات سلول از خارج کشور شویم.

جان‌بابایی با بیان اینکه قیمت سلول ‌های بنیادی در دنیا متفاوت است و نرخ ثابتی ندارد، افزود: هزینه واردات سلول‌های بنیادی از ۲۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر است. معاون درمان وزارت بهداشت یادآوری کرد: مهم‌ترین هدف ما افزایش تعداد پیوند‌های مغز استخوان و توسعه بانک سلولی است، زیرا واردات سلول‌های بنیادی هزینه‌های زیادی را بر حوزه سلامت تحمیل می‌کند.

پایان مطلب/

تصاویر
  • لازم است بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در کنار توسعه مراکز پیوند غنی شود
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.