Menu

اخبار

اخبار

تاثیر قابل توجه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران فلج مغزی
 

تاثیر قابل توجه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران فلج مغزی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد:تزریق سلول‌های مزانشیمال بندناف در بیماران فلج مغزی برای اولین بار در کشور در سطح گسترده در این دانشگاه انجام شده است و نتایج یکساله نشانگر تاثیر قابل توجه آن در درمان بیماران است.
شنبه، 05 آبان 1397 | Article Rating

دکتر محمودرضا اشرفی در گفتگو با اخبار پزشکی در این باره توضیح داد: طرح تحقیقاتی بررسی اثربخشی تزریق اینتراتکال سلول‌های بنیادی خونساز و مزانشیمی مشتق از بندناف روی عملکردهای تکاملی بیماران دچار فلج مغزی اسپاستیک توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان مرکز طبی کودکان – مرکز تحقیقات رشد و تکامل از مرداد 1396 پس از اخذ مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه و مصوبه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های ریاست جمهوری آغاز شده است. 
وی افزود: این طرح ملی با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، سازمان بهزیستی کل کشور، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان و شرکت سل تک فارمد در حال انجام است.
مجری طرح با بیان این که در این مطالعه 108 بیمار شرکت داده شده اند که به 3 گروه 36 نفری شامل: گروه دریافت کننده سلول‌های تک هسته ای (MNC) مشتق از بندناف، گروه دریافت کننده سلول‌های مزانشیم (MSC) مشتق از بندناف و گروه شاهد بدون تزریق تقسیم شده‌اند، ادامه داد: تزریق سلول‌های بنیادی به صورت اینتراتکال صورت گرفته و بیماران قبل از تزریق و بعد از آن با فواصل 1 ماه، 3 ماه، 6 ماه و یکسال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 
دکتر اشرفی تصریح کرد: تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمال بندناف در بیماران فلج مغزی برای اولین بار در کشور در سطح گسترده در این دانشگاه انجام شده است و علیرغم اینکه در این دوره یکساله نتایج ارزیابی تیم ارزیاب به سرپرستی آقای دکتر مسعودقهوه چی اکبری و خانم دکتر رزا رحیمی، نشانگر تاثیر قابل توجه تزریق سلول‌های بنیادی در درمان می باشد، باید تا پایان دوره ارزیابی یکساله از آخرین تزریق(آبان 97) تامل کرد. 
این فوق تخصص نورولوژی کودکان  نقاط قوت این مطالعه را وجود گروه شاهد و یکسان سازی انجام و استمرار توان بخشی بیماران در طول دوره ارزیابی عنوان کرد و یادآورشد: حضور شبانه روزی و پاسخ گویی سرکار خانم دکتر آناهیتا مجمع متخصص کودکان که از همکاران کلیدی طرح هستند از دیگر نقاط قوت این طرح است. 
وی با اشاره به این که بیماران بعد از انجام تصویربرداری مغز، بستری و تزریق اینتراتکال انجام و روز بعد مرخص می شدند تاکید کرد: خوشبختانه با اتمام تزریق عارضه قابل توجهی در بیماران ملاحظه نشد و نتایج نهایی و قابل استناد آماری، در ماه های آینده به اطلاع جامعه پزشکی رسانده خواهد شد. 
مجری طرح در پایان از همکاری صمیمانه دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، دکتر رضا شروین بدو ریاست مرکز طبی کودکان و دکتر هومن علیزاده مسئول بخش MRI مرکز طبی کودکان که همگی از همکاران این طرح هستند تشکر و قدردانی کرد.
پایان مطلب/

تصاویر
  • تاثیر قابل توجه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران فلج مغزی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.