Menu

اخبار

اخبار

نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف رویان از مرز یکصدهزار گذشت
 

نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف رویان از مرز یکصدهزار گذشت

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های  رویان اظهار داشت: بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان توانست تعداد واحدهای خون بندناف ذخیره شده در این بانک را به بیش از یکصد هزار نمونه برساند.
یکشنبه، 01 مهر 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های  رویان با بیان اینکه این کار حاصل تلاش بیش از یک دهه فعالیتی است که در زمینه جمع آوری سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام شده گفت: امروز ما در جایگاهی قرار داریم که مدعی شویم بزرگترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف  را در منطقه و خاورمیانه داریم.
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان درباره اهمیت این موضوع ابراز داشت: با بالارفتن آمار نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف، امکان استفاده از نمونه و امکان یافتن نمونه مناسب برای پیوند بیش از پیش امکان پذیر شده و شانس اینکه مابتوانیم از این ظرفیت برای پیوند بیماران استفاده کنیم افزایش یافته و همچنین امکان تبادل نمونه در سطح کشورهای دیگر نیز ایجاد شده است.
وی در خصوص آمار جهانی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف گفت: در حال حاضر  حدود 100 بانک  عمومی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در سراسر دنیا توانسته اند حدود 700 هزار نمونه را جمع آوری و ذخیره‌سازی کنند و همچنین بانک های خانوادگی نیز در سراسر دنیا حدود 4 میلیون نمونه ذخیره‌سازی کرده اند.
ضرابی اضافه کرد: در دنیا تا کنون 40 هزار پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام شده که 25 هزار نفر به طور کامل درمان شده‌اند.
ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی
دکتر ضرابی درباره سایر خدماتی که در طی این مدت علاوه بر ذخیره سازی سلول‌های بنیادی‌خون بندناف، به فعالیت های شرکت فناوری بن یاخته‌های  رویان اضافه شده است گفت: با توجه به اینکه دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف کاملا بومی است، امکان ارائه خدمات در زمینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان نیز توسط این مرکز فراهم شده است. 
وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز پیوند و مراکزی که بیماران سرطانی را تحت درمان قرار می دهند، برای درمان های بعد از شیمی درمانی و رادیوتراپی به تزریق مجدد سلول‌های بنیادی خود فرد اقدام می کنند گفت: در شرکت فناوری بن یاخته‌های  رویان قبل از شروع شیمی درمانی یا رادیوتراپی، سلول‌های بنیادی مغز استخوان یا خون محیطی از فرد بیمار گرفته و ذخیره‌سازی می شود تا امکان تزریق آن بعد از انجام فرآیند درمان ایجا شود و اصطلاحا بعد از درمان، پیوند اتولوگ برای فرد بیمار انجام می شود. این امکان توسط شرکت فراهم شده و امروزه در کنار ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، سلول های بنیادی مغز استخوان و خون محیطی را هم ذخیره می‌کنیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی درباره دیگر خدمات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بیان داشت: جداسازی سلول‌های بنیادی از بافت بندناف نیز به مجموعه فعالیت‌های این مرکز افزوده شده است.
دکترضرابی درباره کاربرد این سلول‌ها گفت: تا کنون فقط از سلول‌های بنیادی خون بندناف به عنوان سلول‌های بنیادی خونسازبرای ذخیره‌سازی و درمان استفاده می‌کردیم ولی با توجه به اینکه امکان جداسازی سلول‌های بندناف تحت عنوان مزانشیم بندناف نیز فراهم شده است، برای درمان برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های عصبی می‌توانیم این سلو ل‌ها را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم.
کارآزمای بالینی فلج مغزی و اوتیسم با سلول های مزانشیم بندناف
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه در اولین اقدام از سلول‌های بنیادی بافت بندناف یا مزانشیم بندناف برای کارآزمای بالینی بیماران فلج مغزی و همچنین بیماران متبلا به اوتیسم استفاده کرده‌ایم گفت: نتایج تزریق های صورت گرفته به بیماران منتخب، بسیار قابل توجه و ارزشمند است.
پرده جنینی؛ پانسمان بیولوژیک زخم های مزمن
دکتر ضرابی درباره دیگر محصولات مشتق از محصولات زایمانی افزود:  بحث فرآوری محصورلات زایمانی در حال حاضر بسیار فراگیر و پیش رونده است و  همانطور که اشاره کردم در حال حاضر فقط کاربردهای بالینی سلول‌های بنیادی خون بندناف را پرداخته‌ایم اما امکان اینکه از سایر ضمائم زایمانی هم استفاده شود فراهم شده برای مثال، پرده جنینی یا پرده آمنیوتیک نیز در حال حاضر به عنوان یک فرآورده زایمانی که دور ریخته می شد، جمع‌آوری می‌شود و به عنوان پانسمان بیولوژیک برای بیمارانی که دچار سوختگی درجه 2 و 3 شده اند، زخم پای دیابتی و همچنین زخم‌های مزمن می توان اشاره کرد. تحقیقات و مطالعات فراوانی برای آماده‌سازی این محصول انجام شده و با توجه به اقداماتی که صورت گرفت، امکان ارائه آن برای طرح‌های تحقیقاتی مهیا است و در تلاشیم مجوزهای لازم را دریافت کنیم و از سال آینده این محصول به بازار عرضه شود. 
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به مطالعات در حال انجام، از سایر منابع سلول‌های بنیادی نیز استفاده کنیم و شرایطی فراهم شود که منابع مختلفی برای درمان و طرح های تحقیقاتی در دسترس قرارگیرد.
ایجاد شعبه در کشورهای خارجی 
دکتر ضرابی درباره توسعه فعالیت های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: اقدامات خوبی برای اینکه بتوان شعبات بانک خون را در سایر کشورها داشته باشیم صورت گرفته که پیش بینی می کنیم به زودی در یکی کشورهای همکار، شعبه ای از بانک خون را احداث کنیم. 
پایان مطلب/
 

تصاویر
  • نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بندناف رویان از مرز یکصدهزار گذشت
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.