Menu

اخبار

اخبار

ارائه خدمات بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان توسط شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان
 

ارائه خدمات بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان توسط شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان

شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان خدمات جداسازی، فریز و نگهداری سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغزاستخوان را به مراکز پیوند ارائه می‌دهد.
یکشنبه، 28 مرداد 1397 | Article Rating

به گزارش روابط‌عمومی،  در قرن حاضر با شیوع بیماری‌های بدخیم از جمله انواع سرطان‌ها لزوم سرمایه‌گذاری‌های جدید و گسترده‌ بر روی روش‌های نوین درمان با استفاده از منابع سلول‌های بنیادی جدید نیز شدیدا احساس می‌شود. از این رو شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان خدمات جداسازی، فریز و نگهداری سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغزاستخوان را به مجموعه فعالیت‌های خود افزوده است.
اقدام اولیه و تصمیم  برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی بر اساس  نوع بیماری بر عهده پزشک معالج است و در صورتی‌که دهنده سلول‌های بنیادی، خود فرد بیمار باشد، پیوند اتولوگ واگر از شخص دیگری انتخاب شود، پیوند به صورت آلوژن انجام می‌شود. 
 خدمات قابل ارائه در بانک خون محیطی عبارتند از:
- جداسازی، فریز و نگهداری سلول‌های بنیادی خون محیطی 
- جداسازی، فریز و نگهداری سلول‌های بنیادی مغزاستخوان 

کاربردهای خون محیطی
پیوند اتولوگ سلول‌های بنیادی خون محیطی به صورت گسترده‌ای در درمان سرطان‌هایی که با دوز بالا شیمی درمانی می‌شوند، استفاده می‌گردد؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان‌های خونی استفاده دارد بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند از جمله سرطان سینه و سرطان سلول‌های کوچک ریوی نیز کاربرد دارد. همچنین، نشان داده‌شده که تزریق متوالی سلول‌های بنیادی خون محیطی می‌تواند باعث افزایش شدت و  قدرت شیمی‌درمانی شود. علاوه براین، از پیوند اتولوگ این سلول‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان‌هوچکین، لوسمی میلوئیدی حاد، نوروبلاستوما، تومورهای زایا و  انواع بیماری‌های اتوایمیون استفاده می‌شود.   
مراکز استفاده کننده از خدمات بانک سلول های بنیادی خون محیطی
درحال حاضر مرکز پیوند بیمارستان آیت الله طالقانی، موسسه خیریه محک، بیمارستان ولیعصر(عج)، بیمارستان طبی کودکان، بیمارستان مفید و بیمارستان افضلی پور در استان کرمان، از این روش درمانی و خدمات ارائه شده از سوی بانک خون محیطی رویان استفاده می کنند و امکان ارائه خدمات به تمام مراکز پیوند در کشور امکان پذیر است.

تاریخچه جداسازی و فریز خون محیطی
در سال 1979، برای اولین بار پیوند سلول‌های بنیادی خون محیطی (PBSCTs) برای بیماران لوسمی حاد گرانولوسیتی (CGL) انجام شده است. این سلول‌ها در مراحل اولیه بیماری جمع آوری و به روش انجماد نگهداری شدند و در زمانیکه بیماری به مرحله حاد رسید، شیمی‌درمانی با دوز بالا صورت پذیرفت و به همراه آن سلول‌های بنیادی محیطی خود بیمار (اتولوگ) نیز تزریق شد. نتایج حاصل شده، نشان داد که سلول‌های بنیادی موجود در گردش خون انسان قادر به بازسازی سیستم خونسازی بودند و موجب شدند تا این سیستم عملکرد خود را بازیابد.
در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نیز  در اوایل  سال 1387 برنامه انجماد و ذخيره سازي سلول‌های بنیادی خون محیطی به منظور خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به بیماری‌های مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان‌هوچکین، آنمی آپلاستیک، لوسمی حاد لنفوئیدی، آنمی سلول داسی شکل و غیره، بطور رسمي آغاز شد که هم‌اکنون این خدمات از سوی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ارائه می‌شود.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ارائه خدمات بانک سلول‌های بنیادی خون محیطی و مغز استخوان توسط شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.