Menu

اخبار

اخبار

تأثیر مطلوب سلولهای بنیادی در درمان بیماری دیستونیا
 

تأثیر مطلوب سلولهای بنیادی در درمان بیماری دیستونیا

مایکلا 11 ساله می‌گوید: "به من نگاه کنید! من اکنون می‌توانم راه بروم!؟ " مایکلا اسکای رودریگز یک دختر استثنایی است که والدین استثنایی نیز دارد. مایکلا که از دیستونیای ثانویه رنج می‌برد، با رد کردن نگرش‌های سرد و ناخوشایندی که پزشکان برای او توضیح می‌دادند، به همراه خانوده‌اش از خانه خود در استرالیا به چین سفر کرد تا یک سری از درمان‌هایی را که توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام می‌گرفت دریافت نماید.
چهارشنبه، 06 تیر 1397 | Article Rating

روند و نتایج درمان؟

پدر مایکلا تاکید دارد که سلول‌های بنیادی درمان دیستونیا نیستند ولی آنها در درمان دیستونیا موثر و مفید واقع می‌شوند. او می گوید: "تغییرات کوچک به تغییرات بزرگ می‌انجامند" مایکلا اکنون می‌تواند راه برود، گردن و بازوانش را کنترل کند، از توالت استفاده کند و غذاهای خشک بخورد. این لیست دائما توسعه می‌یابد و برای آقا و خانم رودریگز هر نشانه به منزله این است که به آینده روشن‌تری برای دخترشان نگاه می‌نگرند. آقای رودریگز می‌گوید: "بینید چطور در چنین مدت کوتاهی و بعد از دریافت سلول‌های بنیادی پیشرفت کرده‌است! ... ببینید چقدر می‌تواند دورتر برود!"

شفاف‌ترین و قابل مشاهده‌ترین سند پیشرفت مایکلا لبخندهایی است که بر روی صورت او و پدرش نقش بسته و اعتماد به نفسی است که پس از درمانش از طریق فیلم ویدیویی که منتشر کرده‌ است بیان می‌کند. او به شوخی می‌گوید: "ممنون و شب بخیر".

دیستونیا چیست ؟

دیستونیا یک ناهنجاری حرکتی عصبی دردناک و تضعیف کننده است. اگرچه بیش از 70000 نفر را در انگلستان تحت تاثیر قرار داده است، اما بسیاری از ما هرگز چیزی درباره آن نشنیده‌ایم. هفته اطلاع‌رسانی دیستونیا (5 الی 13 ماه مه سال 2018)، با هدف ارتقای آگاهی از شرایط این بیماری برگزار می‌شود تا انجمن دیستونیا را قادر سازد از کسانی که تحت تاثیر دیستونیا قرار گرفته‌اند حمایت نماید.

هر چند شرایط بیماری دیستونیا به بخشی از مغز مربوط است که حرکات را کنترل می‌کند، اما دلایل به وجود آمدن آن از یک بیمار تا بیمار دیگر متفاوت است. این بیماری ممکن است وراثتی باشد و یا در نتیجه یک بیماری مرتبط مانند پارکینسون، حملات مغزی، سی پی یا مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) عارض شود.

دیستونیا می‌تواند در هر سنی عارض شود و ممکن است هر بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. نشانه‌های این بیماری متفاوت هستند و ممکن است مستمر و یا مقطعی باشند که به همراه پیچش‌های غیرطبیعی بخش‌هایی از بدن و چشمک زدن‌های غیرقابل کنترل همراه باشد.

نقش سلولهای بنیادی در درمان دیستونیا

هم‌اکنون سلول درمانی دیستونیا با سلول‌های بنیادی در حال آزمایش، تحقیق و بررسی است. یکی از پروسه‌های دردست آزمایش عبارت است از نمونه کوچکی از پوست بیمار مبتلا به دیستونیا که به صورت فیبروبلاست‌های زنده پوست رشد می‌کند و سپس این فیبروبلاست‌ها به سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شوند تا برای تولید عصب‌ها مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه این سلول‌های جدا از بیمار دیستونیک نمی‌توانند به منظور درمان مورد استفاده قرار گیرند ، دانشمندان امیدوارند که این فرآیند بتواند در آینده برای درک شرایط و ارتقاء درمان‌های آتی مفید واقع شود.

سلول‌های بنیادی خون بندناف و ناهنجاری‌های عصبی

در مقاله‌ای درسال 2016 تحت عنوان "به‌کارگیری سلول‌های بنیادی مشتق از خون بندناف در بیماری‌های سیستم عصبی"، تیمی متشکل از مداواگران درباره کارآیی سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌هایی از جمله حمله‌های مغزی، سی پی، ام اس و گلیوبلاستوم اقدام به نظرسنجی کردند. آنها نتیجه گرفتند که سلول‌های بنیادی مشتق از خون بندناف به وضوح، دارای قدرت فوق‌العاده و توانمندی عصبی بالقوه هستند. از آن زمان به بعد ما شاهد مطالعات بسیاری از موارد استفاده سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری سی‌پی، در دانشگاه دوک بوده‌ایم که منجر به ایجاد پالس‌های حرکتی در برخی کودکان گردیده است. دکتر یوآن کورتزبرگ مدیر ارشد این پروژه می گوید: «ما از نتایج حاصل از این مطالعه دل‌گرم شده‌ایم که نشان می‌دهد که تزریق مقدار مناسبی از سلول‌های بنیادی می‌تواند نشانه‌های سی‌پی را در کودکان متبلا کاهش دهد.

با توجه به آزمایش‌هایی که هم‌اکنون در حال انجام هستند، بیش از 80 نوع بیماری به‌طور روزمره با سلول‌های بنیادی خون بند‌ناف در حال درمان می‌باشند که سرطان‌های خون و بیماری‌های مربوط به نقص سیستم ایمنی از آن جمله‌اند. امروزه دانشمندان با امیدواری و کنجکاوی بسیار در جستجوی پزشکی ترمیمی برای درمان این بیماری‌ها هستند.

 

ترجمه: وحید عسگری - روابط‌عمومی شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان

منبع: biovaultfamily

تصاویر
  • تأثیر مطلوب سلولهای بنیادی در درمان بیماری دیستونیا
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.