Menu

اخبار

اخبار

درمان بیماری سلول های داسی شکل با خون بندناف
 

درمان بیماری سلول های داسی شکل با خون بندناف

حامد یک پسر 8 ساله اماراتی است که به شکرانه سلولهای بنیادی خون بندناف برادر کوچکترش عبدالله که ذخیره سازی شده بود از بیماری سلول داسی شکل نجات یافت.
شنبه، 05 خرداد 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، بیماری سلولهای داسی شکل گروهی از شرایط وراثتی است که بر شکل گیری سلولهای  قرمز خون تاثیر می‌گذارد .
سلول های قرمز خون طبیعی و سالم دایره و به شکل دیسک هستند؛ در حالیکه سلول های قرمز خون در بیماری سلولهای داسی شکل به هم فشرده اند که منجر به انسداد در رگ های خونی کوچک و باریک می شوند. این حالت می تواند منجر به دردهای شدید، عفونت، تخریب اندامی رو به رشد مزمن و نهایتا حمله گردد. همچنین سلول داسی شکل، به شکل موثر و مفیدی اکسیژن را در سرتاسر بدن منتقل نمی سازد و بیمارانی که دچار بیماری سلول های داسی شکل هستند، آنمی مزمن، خستگی وکمبود تنفس را تجربه می کنند.
آنمی سلول داسی شکل، یکی از شایع ترین ناهنجاری های خونی وراثتی در امارات است و این کشور گزارش داده است که یکی از بیشترین و شایع ترن بیماری های ملی را در جهان دارد . دکتر مریم مطار ، موسس انجمن بیماری های ژنتیک امارات می‌گوید:"به طور غیرقابل باوری برای مادران بارداری که دارای نوزاد با بیماری آنمی سلول های داسی شکل هستند، لازم است از توانایی ذخیره سازی خون بندناف نوزاد خود برای پیوندهای احتمالی آگاه باشند و برای این کار اقدام کنند . پیوند سلولهای بنیادی این توانمندی را دارد که بیماری را درمان کند و تمام مادران باید این موضوع را بدانند."
خانواده حامد که اهل ابوظبی بودند می خواستند که کیفیت زندگی پسر خود را ارتقاء بخشند و درخواست پیوند خون بندناف برادر کوچکترش یعنی عبدالله را که ذخیره سازی شده بود را کردند . تنها درمان بیماری سلولی داسی شکل، پیوند سلول های بنیاد شکل دهنده خون مانند آنهایی که در خون بندناف است، می باشد. پیوندهای سلول های بنیادی موثرترین روش در کودکان و نوجوانان دچار آنمی سلولی داسی شکل است . زمانی که اهداء کننده سلول بنیادی یک برادر یا خواهر همسان باشد ، نتایج فوق العاده مثبت خواهند بود . نزدیک به 90% از نجات یافتگان بیماری سلولی داسی شکل از این گروهند . به دنبال پیوندهای بنیادی موفقیت آمیز، بیماران بیماری سلولی داسی شکل، عاری از هر گونه اثر و نشانه ای بوده و کیفیت زندگی آنها به طور گسترده و فوق العاده زیادی گسترش و بهبود پیدا می کند. 
در اوایل سال 2017 والدین حامد، تصمیم گرفتند تا سلولهای بنیادی خون بندناف برادرش را برای انجام عمل پیوند استفاده کنند تا زندگی او را نجات دهند . این پیوند در ایالات متحده در مرکز درمانی بیماران کودکان انجام شد و نمونه از بانکی که در آن ذخیره سازی شده بود با رعایت شدید و دقیق قوانین AABB و FDA حمل شد .
عمل پیوند در 23 ماه ژوئن سال 2017 انجام شد و تقریبا یک سال بعد، حامد هم اکنون کاملا درمان شده و زندگی شاد و سالمی را دنبال می کند که عاری از بیماری است . مای ابراهیم ، مدیر عملیاتی شرکت ذخیره کننده می گوید: "افتخار بزرگی است که در نجات یک زندگی مشارکت داشته باشید و ما می خواهیم از کسانی که باعث متوقف شدن این بیماری در کشوری که این بیماری در آن بسیار شایع می باشد حمایت کنیم ."
پایان مطلب/

تصاویر
  • درمان بیماری سلول های داسی شکل با خون بندناف
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.