Menu

اخبار

اخبار

خونِ بندناف فاطمه، گرمای زندگی را به وجود الهام بازگرداند
 

خونِ بندناف فاطمه، گرمای زندگی را به وجود الهام بازگرداند

الهام نوجوان 12 ساله، با استفاده از سلول های بنیادی خون بندنافِ خواهرش از بیماری سرطان خون نجات یافت.
یکشنبه، 14 شهریور 1395 | Article Rating
به گزارش روابط عمومی بانک خون بندناف رویان، الهام  دختر نوجوان 12 ساله اصفهانی دی ماه سال 93 به عنوان بیمار مبتلا به ALL (لوسمی حاد لنفوئیدی) تشخیص داده شد و پس از سه دوره شیمی درمانی و عدم پاسخگویی به درمان، با سلول های بنیادی خون بندناف خواهرش که در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده بود مداوا شد.
پدرِالهام درخصوص بیماری دخترش گفت: 23 دی ماه سال 1393 متوجه بیماری الهام شدیم و آن زمان مادرش باردار بود. پزشکان پس از انجام سه دوره شیمی درمانی و عدم پاسخگویی به درمان، تصمیم به پیوند سلول های بنیادی به دخترم گرفتند اما از آنجا که وی تنها فرزند ما بود، نمونه مغزاستخوان منطبق با وی در بین خانواده و اقوام برایش پیدا نشد. پس از آنکه پزشک معالج ایشان از باردار بودن همسرم مطلع شدند، توصیه کردند که خون بندناف نوزاد را حتما ذخیره سازی کنیم تا در صورت امکان از آن برای پیوند استفاده کنند.
وی ادامه داد: پس از تولد فرزند دوم(فاطمه)، خون بندناف وی را در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی کردیم و 10 روز بعد آزمایش HLA انجام شد و با لطف خدا مشخص شد که نمونه خون بندناف فاطمه با الهام منطبق است. اما با توجه به وزن الهام که حدود 60 کیلو بود، پزشکان اظهار داشتند که سلول کافی نیست و سه بار در کمیته پیوند رد شد اما در نهایت قرار شد یک بندناف دیگر هم علاوه برنمونه خون بندناف خواهرش برای پیوند اضافه شود و در اصطلاح دبل کورد استفاده شد و  مهرماه سال 94 پیوند در بیمارستان شریعتی تهران و توسط آقای دکتر حمیدیه انجام شد. 
پدرِ الهام با بیان اینکه لطف خدا بود که همزمان با بیماری الهام، همسرم، فاطمه را باردار بود چون مادرش دو سقط دیگرهم قبلا داشت گفت: همه اتفاق ها به گونه ای پیش رفت تا دختر ما بهبود یابد چون پس از آنکه سلول ها به الهام پیوند شد تا چند روز هنوزاثر نکرده بود. در منزل مراسم نذری داشتیم و همان شب الهام از بیمارستان تماس گرفت و گفت که سلول ها فعال شده و بالا آمده اند. دعای مردم و زحمات کادر پزشکی و بانک خون بندناف رویان در این زمینه به ما کمک کرد.

وی گفت: نتایج پیوند گویای تاثیر مثبت نمونه خون بندناف فاطمه در بدن الهام بود و اگر شرایط به همین منوال باشد اقدام درمانی خاص دیگری لازم نیست و الهام می تواند امسال به مدرسه برود.

پیوند برای من معجزه بود
الهام که پس از سه دوره شیمی درمانی و پیوند سلول های بنیادی اکنون سلامت خود را به دست آورده درباره نگاهش به آینده گفت: امسال باید به کلاس هفتم می رفتم اما چون یک سال مرخصی تحصیلی گرفته بودم، مهرماه به کلاس ششم می روم و تمام تلاشم را می کنم که بتوانم تحصیلات خودم را در رشته خون شناسی ادامه دهم.
وی درباره درمان با سلول های بنیادی خون بندناف خواهرش گفت:اصلا تصور نمی کردم علم تا این حد پیشرفت کرده باشد و برایم مثل یک معجزه بود.
درمان سرطان خون الهام برای ما مسرت بخش است
دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بندناف رویان نیز درباره پیوند سلول های بنیادی خون بندناف فاطمه به خواهر بزرگترش گفت: اقدام این پدر و مادر برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان قابل ستایش است و مجموعه بانک خون بندناف رویان با تمام توان تلاش دارد نمونه های خون بندناف نوزادان را با حداکثر کیفیت ذخیره سازی کند.

وی تصریح کرد: انجام این پیوند نتیجه تلاش و همکاری موثر تیم خونگیری، کارشناسان آزمایشگاه، کارشناسان پذیرش و مشاورین و از همه مهمتر تیم پیوند در بیمارستان شریعتی است و همه در این موفقیت سهیم هستند. امید است با امکانات خوب پیوند که در بیمارستان های مختلف در حال راه اندازی می باشد بیماران بیشتری بتوانند از ظرفیت سلول های ذخیره شده در بانک خون بند ناف استفاده کنند.

پایان مطلب/

تصاویر
  • خونِ بندناف فاطمه، گرمای زندگی را به وجود الهام بازگرداند
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.