Menu

اخبار

اخبار

گزارش کنگره جهانی خون بندناف ( موناکو 2015) از صنعت ذخیره سازی خون بندناف
 

گزارش کنگره جهانی خون بندناف ( موناکو 2015) از صنعت ذخیره سازی خون بندناف

براساس گزارش کنگره جهانی موناکو، از سال 1988 تا سال 2014 ، 53% از پیوندهای خون بندناف در کودکان و 43% از عمل های پیوند سلولی در بزرگسالان انجام شده و از سال 2008 به بعد، پیوند خون بندناف به طور روزافزونی در بزرگسالان از کودکان پیشی گرفته است .
شنبه، 01 اسفند 1394 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی بانک خون بندناف رویان، در کنگره جهانی خون بندناف ( موناکو 2015)، مباحث بسیار داغی از جمله بیولوژی سلول های خون بندناف ، ارزیابی ذخیره سازی خون بندناف و جنبه های اخلاقی و قانونی این صنعت ، نتایج استفاده از خون بندناف در کودکان و بزرگسالان ، روش های تحریک قالب گزینی و روش های درمانی خلاقانه بیماری های کشنده مانند سرطان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .
براساس گزارش منتشر شده در این کنگره، بیش از 35000 پیوند خون بندناف برای درمان سرطان و بیماری های دیگر در کودکان و بزرگسالان در سرتاسر جهان صورت گرفته است و تا پایان سال 2013، تعداد 280‚731 نمونه HLA(شاخص ژنتیکی) که آمادگی پیوند را دارند، به طور جهانی به ثبت رسیده است و به طور قابل توجهی بیشتر نمونه های خون بندناف، در بانک های خصوصی و خانوادگی ذخیره شده اند .
نکته قابل توجه اینکه اگرچه در اوایل دهه 90 پیوندهای خون بندناف در حال پیشرفت و ترقی بودند اما از سال 2000 تعداد پیوندهای غیرخویشاوند افزایش یافته اند. بنابراین از سال1998 تا 2014 ، پیوندهای غیرخویشاوند حدود90% کل تعداد پیوندهای خون بندناف را به خود اختصاص داده است. 
همچنین براساس این گزارش، از سال 1988 تا سال 2014 ، 53% از پیوندهای خون بندناف در کودکان و 43% از عمل های پیوند سلولی در بزرگسالان انجام شده و از سال 2008 به بعد، پیوند خون بندناف به طور روزافزونی در بزرگسالان از کودکان پیشی گرفته است .
موفقیت یکسان پیوند از بندناف و مغزاستخوان
پروفسور گلوکمن نیز در گزارش خود تحت عنوان "تاریخچه پیوند و آینده پیوند خون بندناف" اشاره داشت که میزان و نرخ ادامه حیات دریافت کنندگان خون بندناف با دریافت کنندگان نمونه های مغز استخوان قابل برابری بوده و یکسان است و از بین مزایای خون بندناف، دانشمندان عصر جدید قابل دسترس بودن سریع و فوری آن برای پیوند، عدم هر گونه ریسک و خطر برای اهداء کننده، نکات اخلاقی، قابل مصرف بودن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان و اثرات و شواهد کمتری از بیماری پیوند علیه میزبان را مورد توجه قرار می دهند اما پیوند تاخیری(تاثیر دیرهنگام پیوند) در مقایسه با مغز استخوان عامل منفی پیوند خون بندناف است.
در سایه علم جدید، ارزش خون بندناف نه تنها در رابطه با سلول های بنیادی خونساز است بلکه اجتماع سلول های دیگر را نیز در بر می گیرد( از قبیل سلول های بسیار کوچک جنینی) سلول های شکل دهنده گروه های کلنی اندوتلیال، سلول های استرومایی مزانشیم حاصل از خون بندناف و سلول های استرومایی نامحدود. همچنین علاوه بر پیوندهای سلولی، خون بندناف یک جریان و گزینه مناسب برای تولید داروهای پلاسمایی و ژل پلاکتی، جداسازی سلول های سیستم ایمنی به ویژه لمفوسیت های NK و T  و مقاصد و اهداف انتقال خون می باشند.
از مباحث دیگری که در این کنگره درباره آنها بحث و تبادل نظر شد، تحریک  پیوند خون بندناف، پیشگیری و کنترل مشکلات عفونی در دریافت کنندگان، تکنیک های توسعه و بهبود پیش پیوند سلول های بنیادی خون بندناف و لمفوسیت ها، فردی سازی رژیم های درمانی مربوط به دریافت کنندگان خون بندناف، مسائل رایج درمان های بازسازی با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف و موضوعات بسیار دیگر بوده است. ولی به طور ویژه ای، اولین نتایج استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف در درمان دیسپلازی ریوی و آسیب های طناب نخاع ارائه شدند.
درمان موفق دیسپلازی ریوی با سلول های بنیادین خون بندناف
سازمان بهداشت جهانی گزارش داد، دیسپلازی ریوی از عوامل اصلی مرگ نوزادان زودرس (Pretern Infants) می باشد . این نتایج مثبت حاصل از مطالعات کلینیکی اولیه در موش ها، تبدیل به پیش نیازی برای اجرای فاز یک فعالیت های کلینیکی مطالعه کارایی سلولهای بنیادی خون بندناف در درمان این بیماری شد. همچنین اولین تجربه کاربرد موفقیت آمیز سلول های بنیادی خون بندناف در درمان آسیب های طناب نخاعی در سال 2014 ، در این کنگره مورد بررسی قرار گرفت . از نتایج چشمگیر دیگری که در طول این کنگره مورد بررسی قرار گرفت مطالعه تیم بین المللی دانشمندانی از یوروکورد با موناکورد ،EBMT و CIBMTR  بودند که 999 بیمار مبتلا به کم خونی حاد سیاه پوستان را درمان کرده اند و طی آن 80% بیماران به طور موفقیت آمیزی درمان شدند.
طی این کنگره پروفسور ژان آنتونی ریبیل در گزارشی که تحت عنوان " اولین نتایج ژن درمانی ناهنجاری های گلوبین بتا" ارائه داد، نتایج دو کار کلینیکی مربوط به ژن درمانی را در درمان خارج از بدن بیمارانی که دچار تالاسمی ماژور بتا بودند را بیان کرد . براساس نظر نویسندگان این تحقیق، سلامتی و بی خطر بودن این نوع از درمان تالاسمی بتا، بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی مربوط به ژن درمانی با پیوند اتولوگ قابل مقایسه می باشد .
براساس گزارش کنگره جهانی خون بندناف و سلول درمانی های خلاقانه، در مجموع اگر بخواهیم درباره صنعت ذخیره سازی خون بندناف، جمع بندی صورت دهیم باید بگوییم که این شاخه از علم و صنعت پزشکی به طور فعالانه ای در سرتاسر جهان در حال پیشرفت و ترقی بوده و محققان به یافتن درمان بیماری ها  با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف ادامه می دهند. پیشرفت های علم جدید نیز روش ها و تمایلات جدیدی را برای سلول درمانی فراهم ساخته که به منظور و هدف ژن درمانی پیش می رود یعنی ایجاد تغییراتی در ژن و مهندسی بیولوژیک.

پایان مطلب/


تصاویر
  • گزارش کنگره جهانی خون بندناف ( موناکو 2015) از صنعت ذخیره سازی خون بندناف
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.