Menu

اخبار

اخبار

نجات زندگی پسر اماراتی با سلول های بنیادی خون بندناف برادرش
 

نجات زندگی پسر اماراتی با سلول های بنیادی خون بندناف برادرش

زاید پسر بچه 7 ساله اماراتی که از خطرناکترین و شدیدترین نوع بیماری مهلک خونی یعنی تالاسمی ماژور رنج می برد، با سلول های بنیادی خون بندناف برادرش درمان شد.
دوشنبه، 27 آذر 1396 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، تالاسمی بتا ماژور یک ناهنجاری خونی و ارثی است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که ژنهای مسئول تولید هموگلوبین (پروتئینی در سلولهای قرمز خون که به اکسیژن می چسبند و آنرا در سرتاسر بدن حمل می کنند )ضعیف و تخریب می شوند . شایع ترین و رایج ترین درمان برای این بیماری، دریافت مرتب و منظم خون است تا بدن را از لحاظ سلامتی سلولهای قرمز در حالت سالم نگه دارد اما انتقال دائم و مستمر خون نیز خود منجر به مشکلات سلامتی دیگری می شود.
تنها درمان شناخته شده برای تالاسمی بتا ماژور پیوند سلول بنیادی است . زاید نیز که تا سن 7 سالگی زندگی اش به سرعت در حال وخیم تر شدن بود، تنها امید و آخرین شانس او برای بهبود، دریافت پیوند سلول های بنیادی خونساز خون بندناف بود که خانواده این پسر بچه، سلول های بنیادی خون بندناف برادر سه ساله اش که محمد نام داشت را در بدو تولد ذخیره کرده بودند . 
والدین زاید و محمد، سلول های بنیادی خون بندناف پسر کوچکتر خود یعنی محمد را در شرکت کرایوسیو عربی واقع در شهر سلامت دبی ذخیره کرده بودند و برای انجام پیوند، پس از انجام آزمایش های تکمیلی، جزئیات آزمایش HLA دو برادر از لحاظ ژنتیکی شباهت بسیاری به یکدیگر داشتند و به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک بودند که محمد بتواند سلولهای بنیادی خون بندناف خود را به زاید اهدا نماید و کرایوسیو عربی پس از انجام دقیق آزمایشات مربوطه براساس قوانین و مقرارات AABB و  FDA مسئول انتقال نمونه سلولهای بنیادی بود . شرکت کرایوسیو عربی تنها شرکت خون دارای مجوز AABB در امارات متحد عربی است و این اولین نمونه خون ذخیره شده در بانک خصوصی آن کشور است که برای انجام عمل پیوند سلولهای بنیادی خون بندناف از امارات به امریکا ارسال شد.
عمل پیوند در اواخر سال 2014 در بیمارستان دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز در ایالت متحده ، شهر بالتیمور در مریلند انجام شد . زاید یک پیوند دو گانه و ترکیبی را انجام داد که با استفاده از سلولهای بنیادی خون بندناف و مغز استخوان بود تا شانس موفقیت را بیشتر سازد.  پس از انجام پیوند، خانواده به خانه خود واقع در ابوظبی بازگشتند جایی که زاید استراحت و دوره نقاهت کاملی را سپری  کرد و دیگر از علائم تالاسمی رنج نمی برد و همچنین دیگر به تزریق خون مکرر و مرتب نیازی نداشت . 
پدر زاید می گوید : پسر ما،  بعد از عمل پیوند در شرایط بسیار بهتری است و این کاملا قابل مشاهده و توجه است . ذخیره سازی سلولهای بنیادی کاری بسیار ارزشمندی است . هرچند شما امیدوارید که هرگز از آن استفاده نکنید ، مثل بیمه. در مورد ما، مجبور به استفاده از آن شدیم و ببسیار خوشحال هستیم که تصمیم به ذخیره سازی خون بندناف در اولین محل گرفتیم در غیر اینصورت آینده خانواده ما بسیار تغییر می کرد .
دکتر کنت آرکوک ، مدیر بخش کودکان بیمارستان جانز هاپکینز می گوید: من همیشه به خانواده ها پیشنهاد می کنم که خون بندناف کودکان خود را ذخیره سازند . خواه آنها از پیشامد بیماری احتمالی باخبر باشند یا نباشند . چرا که این عمل می تواند به سود سلامتی خودشان یا احتمالا یکی از اعضای خانواده مورد استفاده قرار گیرد. 
مال ابراهیم مدیر شرکت کرایوسیو و کنترل کیفیت می گوید: مایه افتخار و سربلندی ما است که در بخشی کار می کنیم که زندگی ها را نجات می دهد . ما از جانب خانواده مورد اعتماد قرار گرفته ایم و این  سلولهای بنیادی با ارزش را نگهداری می کنیم. از اینرو این امر بسیار ضروری است که از فرایند ذخیره سازی موفقیت آمیز هر نمونه به طور کامل اطمینان حاصل نماییم و جایی برای انجام خطا وجود ندارد.
پایان مطلب/

تصاویر
  • نجات زندگی پسر اماراتی با سلول های بنیادی خون بندناف برادرش
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.