Menu

اخبار

اخبار

مقایسه پیوند از خون بندناف و مغز استخوان یا خون محیطی
 

مقایسه پیوند از خون بندناف و مغز استخوان یا خون محیطی

یکشنبه، 30 مهر 1391 | Article Rating

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی ایران مغز استخوان و بند ناف هر دو  واجد سلول های بنیادی خونسازند که به بازسازی مجدد سیستم خونی و نیز سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. مغز استخوان دارای بالاترین درصد از سلول های بنیادی خونساز (۱ تا ۳درصد) وخون بند ناف دارای ۰.۶ تا ۱ درصد سلول های پیش ساز خونی و بنیادی خونساز است. در خون محیطی نیز کمتر از ۰.۲ درصد سلول های بنیادی خونساز شناسایی شده است. آنچه در زیر آمده است مقایسه ای بین  استفاده از خون بند ناف با مغز استخوان است.

 

 

خون بندناف

مغز استخوان/ خون محیطی

 

ذخیره سازی خون بند ناف هیچ خطر پزشکی برای مادر یا نوزاد ندارد زیرا این سلول های بنیادی از بندناف کودک پس از تولد جدا می شوند.

اهدا کنندگان سلول های بنیادی مغز استخوان نیاز به عمل جراحی برای جداسازی سلول های بنیادی دارند. برای به دست آوردن سلول های بنیادی لازم است از فاکتورهای رشد استفاده شود.

 

حجم کم (گاهی چند اونس) می تواند برای پیوند استفاده می شود.تعداد سلول های مورد نیاز بستگی به وزن گیرنده دارد.

برای پیوند نیاز به یک لیتر یا بیشتر مغز استخوان است( همراه با خون)

 

خون بند ناف شامل مقدار کمتری سلول بنیادی است. بنابراین پیوند کندتر، ممکن است به بستری طولانی مدت و در بعضی از موارد منجر به عوارض جدی شود.

مغز استخوان و گرافت خون محیطی حاوی تعداد زیادی سلول های بنیادی است. پیوند نوتروفیلها سریع تر صورت می گیرد.

 

هنگامی که نمونه مطابق یافت می شود،  فقط چند روز بعد از آزمایش تأییدی و تست های ویژه ، برای حمل و نقل به مرکز پیوند (کمتر از 24 ساعت در شرایط اضطراری) زمان لازم دارد.

برای پیوند مغز استخوان ، پس از آغاز یک جستجوی رسمی ، معمولا 2 ماه یا بیشتر طول می کشد تا پیوند صورت گیرد البته اگر اهدا کننده ای در دسترس باشد.

 

پس از انجماد، یک واحد خون بند ناف تا زمان استفاده در دسترس است. هیچ خطری هم برای اهدا کننده ندارد.

اهدا کنندگان بالقوه ممکن است در دسترس نباشند و یا ممکن است از اهدا پشیمان شوند. بعد از پیدا شدن یک اهدا کننده باید HLA او آزمایش شود و همچنین از نظر بیماری های عفونی تحت آزمایش قرار گیرد و وقتی از تمایل وی برای اهدا اطمینان یافتیم پیوند انجام می شود.


این شانس فقط یک بار برای فرد برای ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف وجود دارد و برای بار دوم در دسترس نیست

اهدا کننده چنانچه نیاز باشد می تواند برای بار دوم هم خون یا سلو ل های T  را اهدا کند و در دسترس است.

 

واحد خون بند ناف در تانک های مخصوص ذخیره می شود و خون بند ناف منجمد شده تا 20 سال پس از ذخیره سازی قابل پیوند است.

سلو لهای بنیادی مغز استخوان که استفاده می شود تازه هستند و سلول های بنیادی خون محیطی معمولا برای کوتاه مدت ( چند روز تا چند ماه) ذخیره می شوند.

 

خون بند ناف می تواند قبل از ورود بیمار وارد بیمارستان شود و شروع به آماده سازی برای پیوند می شود. هماهنگی ساده است. واحد خون بند ناف بر اساس تقاضا حمل می شود.

بیمار باید قبل از برداشت مغز استخوان یا خون محیطی در شرایط ایده آل قرار بگیرند. هماهنگی بین اهدا و پیوند حیاتی و پیچیده است.

 

عفونت ویروسی نهفته در فرد دهنده خون بند ناف نادر است .

عفونت های ویروسی در فرد دهنده شایع است.

گاهی احتمال دارد بیماری های ژنتیکی نادر و نامشخص بر خون یا سیستم ایمنی بدن نوزاد اثر گذاشته باشد و با پیوند خون بند ناف منتقل شود.

خطر پیوند بیماری های ژنتیکی وجود ندارد.

 

بیماری پیوند علیه میزبان کمتر شایع است و در صورت بروز هم درمانش راحت تر است.

بیماری پیوند علیه میزبان در پیوند های سلولی مغز استخوان به علت عدم تطابق گرافت شایع است.

 

در صورت عدم تطابق کامل HLA  نیز  پیوند خون بند ناف با تطابق 6/4 یا 6/5 امکان پذیر است ممکن است و همین امر پیدا کردن نمونه مناسب را آسان تر کرده است.

به طور کلی برای پیوند نیاز به تطابق کامل 8 / 8 HLA - A - B - C و آنتی ژن DRB1 است. دیگر فاکتورهای HLA یعنی ( (HLA - DQ – DP برای افزایش شانس بهبود نیز به طور فزاینده ای در نظر گرفته می شود.

 

 

 پایان مطلب/

 

تصاویر
  • مقایسه پیوند از خون بندناف و مغز استخوان یا خون محیطی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.