Menu

اخبار

اخبار

«رویان» بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه/ به‌دنبال صادرات سلول‌های بنیادی هستیم
 

«رویان» بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه/ به‌دنبال صادرات سلول‌های بنیادی هستیم

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور گفت: در حال حاضر دانش ذخیره‌سازی سلول‌های خون بندناف عمر زیادی در دنیا ندارد بااین‌وجود بانک خون بندناف رویان با ذخیره بیش از ۱۰۰ هزار نمونه بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.
چهارشنبه، 30 آبان 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قزوین، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف  رویان در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این مرکز به همت محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی باهدف تأمین سلول‌های بنیادی جهت کاربردهای درمانی به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس‌شده است و در حال حاضر این مرکز در ۳۱ استان و ۲ کشور عراق و عمان نمایندگی دارد.

وی افزود: اهمیت توجه تحقیقات سلول‌های بنیادی منجر به ارسال نامه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی به رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد مرکزی برای این موضوع شد که بلافاصله از سوی ایشان موردقبول قرار گرفت که این موضوع نقطه عطفی برای شروع کار مرکز بود.
ضرابی ادامه داد: نکته جالب در پاسخ معظم‌له به این نامه این بود که ایشان از سلول‌های بنیادی به‌عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کردند و فرمودند: "به این دوستان بگوئید باهمت و پشتکار هدف‌های بزرگ این تحقیقات را دنبال کنند و این ثروت هنگفت انسانی را برای ملت و کشور و خود تولید نمایند".

به‌دنبال آماده‌سازی فضای بزرگ‌تر برای مرکز خون بندناف هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر دانش ذخیره‌سازی سلول‌های خون بندناف عمر زیادی در دنیا ندارد بااین‌وجود مرکز رویان با ذخیره بیش از ۱۰۰ هزار نمونه، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.
ضرابی اضافه کرد: در حال آماده سازی فضایی در یکی از پارک های علم و فن آوری هستیم که با اتمام این پروژه ظرفیت مرکز تا ۲۰۰ هزار نمونه افزایش پیدا خواهد کرد.
 مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور یادآور شد: انواع بانک بند ناف شامل بانک عمومی که در آن نمونه‌هایی که دیگران با نیت خیرخواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا کرده‌اند به‌صورت رایگان ذخیره می‌شود و بانک اختصاصی یا خانوادگی است که در آن در ازاء پرداخت هزینه نگهداری نمونه‌ها حفظ می‌شود. در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های که وجود دارد تمرکزمان بیشتر در حوزه بانک بند ناف خصوصی است.

وی هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف را چنین اعلام کرد: به‌طور تقریبی در حدود ۳ میلیون تومان هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی باید پرداخت شود و بعدازآن نیز سالی ۱۴۰ هزار تومان هزینه شارژ آن است.
این مسئول اعلام کرد: تاکنون تعداد ۸۰۰ هزار نمونه در بانک عمومی، ۴ میلیون نمونه در بانک خصوصی و ۴۰ هزار نمونه نیز پیوند در جهان ثبت‌شده است.
ضرابی اعلام کرد: مرکز رویان تحت استانداردهای بسیار نمونه‌ها را می‌تواند برای حداقل ۲۰ سال ذخیره کند و تاکنون در این مرکز در بانک عمومی ۱۵ هزار نمونه و در بانک اختصاصی نیز ۱۰۳ هزار نمونه خون بند ناف از سراسر کشور ذخیره‌شده است.
این مسئول تعداد پزشکان همکار در این مرکز را در تهران ۸۱۸ نفر و در شهرستان‌ها ۵۵۲ نفر اعلام و بیان کرد: تعداد ۱۰۵ بیمارستان در تهران و ۲۳۲ بیمارستان در شهرستان‌ها با این مرکز همکاری دارند.

 ذخیره‌سازی بیش از ۸۰۰ نمونه خون بندناف در مرکز استان قزوین
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور با اشاره به فعالیت مرکز خون بند ناف در قزوین ابراز کرد: از سال ۹۱ دفتر نمایندگی قزوین راه‌اندازی شد که توانسته تاکنون بیش از ۸۰۰ نمونه را از ابتدای فعالیت خود و ۱۵۰ نمونه نیز در نیم سال ابتدایی سال‌جاری ذخیره‌سازی کند.

وی افزود: فعالیت مرکز خون بند ناف استان قزوین در مقایسه با دیگر استان‌های هم‌تراز از جایگاه خوبی برخوردار است که می‌تواند با توجه به موقعیت مکانی و استراتژیک آن در کشور و متناسب با کار این مرکز و اطلاع‌رسانی این موضوع توسعه بیشتری یابد.
ضرابی اعلام کرد: استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان به ترتیب بیشترین میزان ذخیره‌سازی را داشته‌اند و تاکنون ۲۵ پیوند در کشور انجام‌شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتبارات لازم برای ذخیره بانک عمومی خون بند ناف باید از سوی دولت تأمین شود اما تاکنون اقدامی برای این امر انجام‌نشده است.

تولید بخشی از امکانات ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور

این مسئول ادامه داد: باید تلاش کنیم امکان صادرات سلول‌های بنیادی به کشورهای دیگر فراهم شود چراکه دانش جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در تعداد کمی از کشورهای جهان در حال انجام است و با صادرات ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهیم داشت که این موضوع نیازمند همکاری و هماهنگی لازم است.

وی خاطرنشان کرد: باوجوداینکه تحریم‌ها اثر منفی خود را گذاشته اما طی سال‌های گذشته بخشی از امکانات ازجمله امکانات فریز نمونه را در داخل تولید کرده‌ایم که با یک‌چهارم قیمت در داخل کشورمان تولید می‌شود.
مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادین خون بندناف کشور در پایان تأکید کرد: به همه خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌هایی که در میان آن‌ها فرزند مبتلا به مشکل ژنتیکی وجود دارد توصیه می‌کنیم اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف کنند چراکه هر کس که تطابق ژنتیکی با نمونه داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.
پایان مطلب/

تصاویر
  • «رویان» بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه/ به‌دنبال صادرات سلول‌های بنیادی هستیم
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.