Menu

اخبار

اخبار

ذخیره بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان
 

ذخیره بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان

مدیر توسعه و ارتقای شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان در کشور ذخیره شده است و در این بانک هر خانواده هزینه جمع آوری و نگهداری سالانه را می پردازد.
دوشنبه، 02 شهریور 1394 | Article Rating
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل ، اشکان مزدبگیر روز یکشنبه در آیین تجلیل از پزشکان اردبیل با بیان اینکه در کشور سالانه حدود 11هزار متقاضی ذخیره سازی خون بند ناف داریم، افزود: در بانک خون بند ناف رویان نتایج آزمایش های HLA بیش از 33 هزار نمونه ثبت شده که از این نظر در کشور منحصر به فرد است. 
وی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، بیش از 780 هزار نمونه در 134 بانک خصوصی در سراسر دنیا ذخیره سازی شده و در کشورمان نیز بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده است. 
مدیر توسعه و ارتقای شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: اگر تعداد سلول های استخراج شده بیش از این مقدار باشد فریز در دو یا چند کیسه انجام شده و با نظر پزشک برای چندین نوبت قابل استفاده خواهد بود. 
مزدگیر با اعلام اینکه خون بند ناف ذخیره شده در ازت منهای 196 درجه نگهداری می شود گفت: حداقل تعداد مورد نیاز سلول در بیماری های خونی 10 تا 20 سلول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد یعنی یک کودک 20 کیلوگرمی حداقل 400 میلیون سلول برای درمان بیماری خونی نیاز دارد. 
وی بیان کرد: ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف برای خانواده هایی که سابقه بیماری خاص از جمله بیماری هایی با منشاء خونی که از شانس درمان با سلول های بنیادی برخوردارند بیشتر توصیه می شود. 
وی افزود: در بانک خون عمومی خانواده ها می توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهداء کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه برای خون بند ناف ذخیره شده عمومی ضمانتی وجود ندارد که فرد اهدا کننده خودش در آینده از آن استفاده کند ، افزود: طبق بررسی های به عمل آمده، اکثر نمونه های خون بند ناف پیوند شده از نمونه های افراد غیر خویشاوندی بوده است. 
مدیر توسعه و ارتقای شرکت فناوری بن یاخته های رویان در رابطه با بانک خانوادگی و یا اختصاصی خون بند ناف گفت: در این بانک، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می شود تا درصورت نیاز، اعضای خانواده آن را درآینده برای خود و یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد. 
مزدگیر با اشاره به اینکه سلول های بنیادی را به سه دسته جنینی، بالغین و خون بند ناف تقسیم می کنند، افزود: سلول های جنینی در مرحله بلاستوسیت که یکی از مراحل جنینی است گرفته می شود و توانایی ساخت همه بافت ها و اندام های بدن یک فرد کامل را دارد. 
وی گفت: خون بند ناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی می ماند و همراه آن دور ریخته می شود. 
وی ادامه داد : این خون علاوه بر سلول های خونی منبعی غنی از سلول های بنیادی خون ساز بوده و سلول های بنیادی خون ساز می توانند با جایگزین شدن در مغز استخوان فرد بیمار، تامین کننده سلول های خونی جدید باشند. 
مزدگیر با بیان اینکه گرفتن و ذخیره سازی خون بند ناف آسان و بدون درد است افزود: حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی لیتر بوده و طبق استاندارد بانک جهانی خون بند ناف، نمونه ذخیره شده این بانک تا بیست سال قابل نگهداری است. 
وی اضافه کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد بهترین زمان استفاده از سلول ها در پنج سال اول ذخیره سازی است. 
وی با اشاره به محدود بودن تعداد سلول های بنیادی خون بند ناف، بر دقت بیشتر در جمع آوری و ذخیره این سلول ها تاکید کرد و اقزود: به طور معمول هر700 میلیون تا یک میلیارد سلول موجود درخون بند ناف در یک کیسه فریز می شود و هرکیسه برای یک نوبت قابل پیوند است. 
در این جلسه رییس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه بانک خون بند ناف دفتر اردبیل از سال 1387 راه اندازی شده است گفت: با همکاری متخصصان زنان و زایمان و پزشکان متخصص خون و آنکولوژی از سال 1392 میزان ذخیره سازی در این دفتر افزایش یافته است. 
رامز نصیری صالح افزود: میزان استقبال مردم استان اردبیل از بانک خون بند ناف نسبت به استان های دیگر کم است که امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی مناسب از مزایای سلول های بنیادی بند ناف در آینده نزدیک شاهد افزایش میزان متقاضیان باشیم. 
پایان مطلب/
تصاویر
  • ذخیره بیش از 55 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.