Menu

اخبار

اخبار

تاثیر گذارترین افراد در عرصه ذخیره سازی خون بندناف /1
 

تاثیر گذارترین افراد در عرصه ذخیره سازی خون بندناف /1

در این بخش قصد داریم تاثیرگذارترین افرادی که در عرصه ذخیره سازی خون بندناف فعالیتی را صورت داده اند معرفی کنیم. خانم پروفسور الین گلوکمن "مادر پیوند خون بندناف" توانست با وارد کردن سلول های بنیادی خون بندناف به بخش پیوند، انقلاب عظیمی را در این عرصه رقم بزند.
دوشنبه، 12 بهمن 1394 | Article Rating

امروزه در اغلب کشورهای توسعه‌یافته بانک خون بند‌ ناف وجود دارد که خون بند ناف نوزاد را به جای دور ریختن، ذخیره کرده و در آینده برای خود او یا دیگر بیماران استفاده می‌کنند. امروز 28 سال از انجام اولین پیوند سلول های بنیادین خون بندناف می گذرد. 
در این بخش قصد داریم تاثیرگذارترین افرادی که در عرصه ذخیره سازی خون بندناف فعالیتی را صورت داده اند معرفی کنیم. این افراد از متخصصین صنعت احیاء، رهبران و پیشگامان افکار خلاق و البته از افرادی هستند که از سوی محافل علمی برای ایراد سخنرانی، ارائه پیشنهادها و عضویت در هیات های دانش بنیان مورد استقبال هستند.
عقاید و نظرات فردی این دانشمندان  در باره موضوعات ذخیره سازی خون بند ناف می تواند به طور عمیقی بر درک و افکار عمومی تاثیر گذار باشد .
ذکر این نکته حائز اهمیت است که این افراد همچنان در حوزه ذخیره سازی خون بندناف فعالند و به تحقیقات خود ادامه می دهند. 
مقام اول : دکترالین گلوکمن



پزشک معروف فرانسوی، الین گلوکمن (Elaine Gluckman ) بیش از 30 سال است که به انجام پیوند سلول های بنیادی مشغول است. او موسس گروه اروپایی پیوند مغز استخوان و مسئول دپارتمان پیوند مغز استخوان در بیمارستان سنت لوئیس در پاریس است. دکتر الین گلوکمن اولین پیوند موفقیت آمیز خون بندناف را، روی انسان درسال 1988 انجام داد. این عمل بر روی کودکی 5 ساله که دچار کم خونی فانکونی(نوعی کم خونی مادرزادی)  شده بود انجام گرفت ,که با پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف خواهر تازه متولد شده خود، تحت درمان قرار گرفت.

 

در سال ۱۹۹۱ نيز پيوند دیگری با استفاده از خون بندناف برای كودك مبتلا به سرطان ميلوژني مزمن (CML) انجام شد كه آن نیزموفقيت‌آميز بود وبه این ترتیب آينده روشني براي استفاده از خون بندناف  رقم خوردبطوریکه تا به امروز صدها پيوند موفق صورت گرفته است.

برای این دستاورد بزرگ او به نام "مادر پیوند خون بندناف" خوانده می شود . از میان جوایزی که در یافت نموده می توان به جایزه زیر اشاره کرد: “Legion d’honneur and the Ordre du mérité in France”
او همچنین تقدیرنامه ای را از دانشکده پزشکی دانشگاه باسل در سال 2005 دریافت کرده است. در حال حاضر دکتر گلوکمن مشغول تحقیق بر روی ناهنجاری های مادرزادی مغز استخوان مادرزادی و علل شکست برخی پیوندهای خون بندناف متمرکز شده است.

پایان مطلب/





تصاویر
  • تاثیر گذارترین افراد در عرصه ذخیره سازی خون بندناف /1
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.