Menu

اخبار

اخبار

ترمیم ضایعات مفصلی به کمک سلول های بنیادی
 

ترمیم ضایعات مفصلی به کمک سلول های بنیادی

شنبه، 18 شهریور 1391 | Article Rating

دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در گفتگو با "بنیان" اظهارداشت: با توجه به پتانسیل موجود تلاش کرده ایم تا علاوه بر ذخیره سازی خون بندناف خدمات جدیدی را ارائه کنیم . لذا از سال گذشته طرح تولید پروتئین های نوترکیب وهمچنین ارائه خدمات سلول درمانی  را با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی آغاز کرده ایم.
وی به تولید محصول BFGF  از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: مرحله اول تولید این محصول یعنی مطالعه بازار به پایان رسیده و حال بحث تامین آن برای مراکز تحقیقاتی در حال انجام است.
ضرابی با بیان اینکه چنانچه درحال حاضر مراکز تحقیقاتی کشور نیاز بهBFGF   داشته باشند شرکت بن یاخته های رویان می تواند آن را در اختیارشان قرار دهد خاطرنشان کرد: این  محصول در مقایسه با نمونه خارجی علاوه بر برابری از نظر کیفی ، از  لحاظ هزینه با 1/3 قیمت مشابه خارجی عرضه می شود که به نظر می رسد برای مراکز تحقیقاتی که این محصول را به عنوان فاکتور رشد فیبروبلاستی مصرف می کنند بسیار حائز اهمیت است.

آغاز طرح سلول درمانی ضایعات مفصلی

وی در ادامه از سلول درمانی بیماران مبتلا به ضایعات مفصلی خبر داد و گفت : موضوع کشت غضروف وهمچنین تزریق سلول های مزانشیم برای درمان ضایعات مفصلی را تا سال آینده راه اندازی خواهیم کرد.
ضرابی به امکانات و زیرساخت های مورد نیاز این دو طرح اشاره و تصریح کرد: با تامین اتاق تمیز و تجهیزات لازم در تلاشیم از سال آینده خدمات مذکور را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در تشریح کشت غضروف گفت: در بیمارانی که دچار ضایعات غضروفی هستند و نیاز به ترمیم ناحیه را دارند، نمونه گیری از غضروف سالم انجام و در محیط آزمایشگاه کشت داده می شود سپس با چسب فيبريني مخلوط و در محل دچار آسیب قرار داده می شود.

وی آسیب غضروف را یکی از ناراحتی های شایع در جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد این کار در اواخر سال جاری ویا اوایل سال آینده به بهره برداری رسد.

ضرابی درباره چگونگی درمان بیماران مبتلا به ضایعات مفصلی گفت: در قدم اول پزشکان ارتوپد توجیه و این طرح به آنها معرفی می شود. ارتوپدها با استفاده از قابلیت های این روش درمانی، بیمار را به ما معرفی می کنند و سپس با هماهنگی با پزشک و بیمارستان نسبت به شروع درمان اقدام می کنیم بنابراین انتخاب بیمار به عهده پزشک است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ضایعات مفصلی عموما در سنین بالا اتفاق می افتد برای این طرح محدودیت سنی نداریم.

تزریق سلول های مزانشیم به مبتلایان به آرتروز

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان به تزریق سلول های مزانشیم به بیمارانی که دچار آرتروز هستند نیز اشاره کرد و گفت: این طرح درمانی بسیار خوب بوده و در حال حاضر در نظر داریم تا افراد زیر سن 60 سال را با این روش مداوا کنیم.
وی در عین حال گفت: به نظر نمی رسد برای سنین  بالاتر هم  تزریق سلول های مزانشیم مشکلی داشته باشد.

به گفته ضرابی این روش درمانی در حال حاضر توسط  مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در حال انجام است و برای افزاش ظرفیت ، از سوی شرکت فناوری بن یاخته ای رویان نیز ارائه خدمات خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان درباره هزینه های انجام سلول درمانی ضایعات مفصلی گفت: اگر این روش بتواند کارایی خود را به اثبات برساند با شرکت های بیمه ای وارد مذاکره می شویم تا بتوانند در این زمینه حمایت کنند و افرادی که نیاز به سلول درمانی یا کشت غضروف دارند از این خدمات بهره مند شوند.

تولید پروتئین های نوترکیب جدید

ضرابی تولید پروتئین های نوترکیب جدید را نیز از جمله کارهای در دست اقدام این شرکت ذکر کرد و گفت: در سال آینده دو محصول جدید مورد نیاز مراکز تحقیقاتی را ارائه خواهیم کرد.

راه اندازی دفاتر بانک خون بندناف در کشورهای همسایه

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان درباره ذخیره سازی خون بندناف نیز گفت: شرکت فناوری بن یاخته های رویان به عنوان تنها مرکز خصوصی ذخیره سازی سلول های بنیادی در کشور ، تا کنون نزدیک به 30 هزار نمونه کاملا مطابق با استاندارهای جهانی ذخیره کرده که در نوع خود بی نظیر است.

وی درباره چشم انداز آتی فعالیت های این شرکت گفت: قدم  مهم و موثری که امسال برمی داریم عضویت در شبکه های جهانی به خصوص NET CORD است تا به این صورت امکان تبادل نمونه ها فراهم شود و بتوانیم علاوه بر وارد کردن نمونه خون های مورد نیاز از سایر کشورها، برای ارسال نمونه های ذخیره شده به افراد نیازمند در کشورهای دیگر نیز اقدام کنیم.

ضرابی با بیان اینکه بیمارستان شریعتی در مواقع لزوم نمونه های مورد نیاز را از خارج از کشور وارد می کند گفت: چنانچه سطح نگهداری و ذخیره سازی را در سطح استاندارهای جهانی حفظ کنیم، ایران نیز می تواند نمونه های ذخیره شده خود را به سایر کشورها ارسال کند.

وی همچنین از راه اندازی دو دفتر در خارج از کشور خبر داد و افزود: قصد داریم در آینده نزدیک در کشورهای همسایه ازجمله کردستان عراق دفاتری دایر کنیم تا امکان ارائه خدمات به سایر کشورها نیز فراهم شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان تاکید کرد: برای گسترش پیوند از خون بندناف باید مراکز پیوند گسترش و مراکز کنونی نیز برای استفاده از این نمونه ها اعلام آمادگی کنند.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ترمیم ضایعات مفصلی به کمک سلول های بنیادی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.