Menu

اخبار

اخبار

نشست دکتر ضرابی با کارگروه بانوان استانداری و اصحاب رسانه در ایلام
 

نشست دکتر ضرابی با کارگروه بانوان استانداری و اصحاب رسانه در ایلام

نشست کارگروه بانوان و خانواده استانداری ایلام، به میزبانی جهاددانشگاهی واحد استان و با حضور دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.
شنبه، 15 تیر 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در سفر به ایلام، با حضور  شست کارگروه بانوان و خانواده استانداری، با اشاره به اهمیت پس‌انداز سلامتی برای نسل‌های آینده در بانک خون بند ناف، اظهار کرد: فعلا فقط خون بند ناف را جمع آوری می‌کنیم در حالی که ضمائم زایمانی به طور کلی مهم هستند.
وی افزود: به جز خون بند ناف، خود بند ناف، جفت و پرده‌های جنینی نیز قابل استفاده و فرآوری هستند و سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف هم در درمان بیماری‌های غیر خونی مثل "عصبی، عضلانی و غضروفی" کاربرد دارند.

 

ضرابی با بیان این‌که پالپ دندان شیری نیز از جمله منابع سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: هنوز خدمات دندان شیری را ارائه نکرده‌ایم اما دانش فنی آن را داریم و در تلاش برای ارائه خدمات در سال جاری در این رابطه هستیم .


مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان
دکتر «مرتضی ضرابی  در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان، با تاکید بر اینکه در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در بانک خون بندناف رویان خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند بسیار مؤثر باشند، اظهار کرد: دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین جزو دانش‌های نوین در سطح جهان و  یک ثروت نهفته است که باید از آن بهره ببریم .

 

وی با تاکید بر این‌که بیشترین پیوندهای انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی بوده است، افزود: از این نمونه‌ها برای کودکانی که به تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی و نقص سیستم ایمنی مبتلا بوده‌اند، به کار برده‌ایم و همچنین سال پیش نیز بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی را با همکاری مرکز کودکان شروع کرده و ۱۳۰ بیمار فلج مغزی در این طرح قرار گرفتند .
وی خاطرنشان کرد: در حوزه کودکان اوتیسم هم با نمونه‌های خون بندناف اقدامات درمانی انجام می‌گیرد که درکشورمان نیز بر روی چند بیمار اقدامات درمانی در حد تزریق انجام شده و قصد داریم این کار بزرگ را در کشور شروع کنیم، چرا که در دنیا نتایج بسیار خوبی در استفاده از نمونه‌های خون بند ناف در فلج مغزی و اوتیسم به دست آمده است .
ضرابی با بیان این‌که سلول‌های بنیادی برای درمان بیش از ۷۰ بیماری پتانسیل دارند، افزود: نمی‌گوییم سلول‌های بنیادی معجزه گر هستند اما در بسیاری از بیماری‌ها موجب بهبود پیش رونده هستند .
وی با بیان این‌که ۴۶ کشور خدمات ناباروری را از رویان دریافت کرده‌اند که شامل ایرانیان مقیم خارج کشور و اتباع خارجی نیز هستند، گفت: اما بیشترین تعداد مراجعه کنندگان از کشورهای همسایه هستند .
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: در حوزه سلول درمانی نیز برای سه بیماری "لک و پیس، چین و چروک و آرتروز" خدماتی ارائه می‌شود .

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در همه استان‌ها دفاتر نمایندگی فعال داریم، اظهار کرد: استان ایلام از استان‌های فعال در این زمینه است و این نمایندگی مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بحث صادرات با چالش مواجه هستیم، اظهار کرد: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج نیز تمایل دارند تا نمونه‌های اهدایی آنان در داخل کشور ذخیره شود، در این خصوص در حال رایزنی با وزارت کشور و سازمان پدافند غیر عامل هستیم .
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات خونی کشور ما جزو سالم‌ترین محصولات هستند، در حال برطرف کردن موانع صادرات هستیم.

ضرابی در ادامه با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی در تولید ارگان‌های مورد نیاز افراد نیازمند به عضو گفت: کارهایی برای جلوگیری از رد پیوند دریافت کنندگان عضو و پیوند کبد در دنیا انجام شده است، اما تا تبدیل این سلول به ارگان، راه زیادی داریم. با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت شبیه بافت ریوی و قلبی تا کنون ایجاد شده است .
جمع‌آوری بیش از 800 نمونه خون بندناف در ایلام، تاکنون 
سید «غلامرضا حسینی» رئیس جهاد دانشگاهی استان ایلام نیز در این  نشست خبری گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که جهاد دانشگاهی انجام داده و در عرصه‌های بین‌المللی قابل‌عرضه است در زمینه پزشکی و ارائه خدمات به مردم در قالب ایجاد بانک سلول‌های بنیادی و خون‌بند ناف رویان است که موفقیت‌های آن افتخاری برای ایران اسلامی است. 
رئیس جهاددانشگاهی ایلام افزود:در استان ایلام بانک خون‌بند ناف از سال ۱۳۸۷ آغاز به کارکرد و تاکنون بیش از 800 نمونه خون ‌بند ناف جمع‌آوری‌ و در نهایت ذخیره‌سازی شده است. 

ضرابی در سفر خود به ایلام همچین با حضور در برنامه محلی «بنه‌مال» (به معنای خانواده)  درباره ضرورت ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان ، اهمیت و شرایط این ذخیره‌سازی با مردم گفتگو کرد.


پایان مطلب/
 

تصاویر
  • نشست دکتر ضرابی با کارگروه بانوان استانداری و اصحاب رسانه در ایلام
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.