Menu

اخبار

اخبار

ذخیره سازی ۱۱۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان/ بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه
 

ذخیره سازی ۱۱۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان/ بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه

دکترضرابی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده و این میزان بالاترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه است، اظهار کرد: ۷۰ هزار نمونه دارای اطلاعات و دیتاهای ژنیتیکی سلول هستند و مجهزترین آزمایشگاه ژنتیک برای انجام شاخص های ژنتیکی سلول در کشور راه اندازی شده که در کمتر از یک دقیقه می‌توان با جستجو در بانک اطلاعاتی، نمونه لازم و مناسب را یافت.
پنجشنبه، 06 دی 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی در نشست با اصحاب رسانه در سالن کنفرانس جهاددانشکاهی مازندران با اشاره به اینکه اولین پیوند خون در سال ۱۹۸۸ میلادی در فرانسه از سوی پزشک گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی صورت گرفت، اظهارکرد: طبق استاندارد جهانی، خون بندناف تا ۲۰ سال قابل نگهداری است.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشوربا بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده است، تصریح کرد: مازندران ۵۰۰۰ نمونه به بانک سلول های بنیادین ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی جنینی، بالغین و خون بندناف از انواع سلول‌های بنیادی هستند، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی دارای دو ویژگی خودنوزایی و تمایز یا تخصصی شدن هستند و آن دسته از سلول‌های بنیادی که ویژگی خودنوزایی دارند می‌توانند خودشان را برای مدت طولانی باز تولید کنند، اما نوع دیگر می‌توانند تحت شرایط خاصی در بدن یا در آزمایشگاه به انواع سلول‌ها تبدیل شوند که از نوع تمایز یا تخصصی شدن است.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور افزود: مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف از منابع سلول‌های بنیادی خونساز هستند و خون بندناف را بلافاصله پس از تولد می‌توان جمع‌آوری کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه حجم خون موجود در بندناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتربوده و برای دسترسی به جفت و خون بندناف تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت است، تصریح کرد: کاهش ریسک انتقال آلودگی‌های ویروسی، در دسترس بودن تعداد زیاد واحد خونی در بانک، امکان انجام پیوند و کاهش میزان بروز بیماری پیون علیه میزبان، از ویژگی‌های خون بندناف است.

وی یادآور شد: در نمونه گیری از بندناف به نوزاد و مادر هیچ آسیبی نخواهد رسید.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور در مورد انواع بانک خون بندناف، اظهار کرد: بانک عمومی نمونه‌هایی است که دیگران با نیت خیر خواهانه برای سایر بیماران یا مصارف تحقیقاتی اهدا کرده‌اند و به صورت رایگان ذخیره و در بانک خصوصی یا خانوادگی، نمونه برای خود نوزاد یا خانواده او در ازای پرداخت هزینه نگهداری می‌شود.

وی افزود: ۳۱ دفتر نمایندگی در داخل کشور و دو دفتر نمایندگی در اربیل عراق و مسقط عمان را در حوزه سلول‌های بنیادی بندناف ایجاد کردیم.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از پالپ دندان شیری را در دست اجرا داریم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۵۰۰۰ نمونه از مازندران جمع‌آوری شده است و این استان از معدود استان‌هایی است که مرکز پیوند دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد نمونه های بانک خون بندناف از زایمان های سزارین است، یادآورشد: سلول درمانی امروزه مکمل دارونی درمانی بوده و به تدریج جایگزین آن خواهد شد.

طبق اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، ضرابی با اشاره به اینکه به جز بیماری‌های خونی می‌توان برخی بیماری‌ها را از طریق سلول‌های بنیادی درمان کرد، گفت: آرتروز، بیماری‌های پوستی، ام اس، پاریکنسون، ضایعات نخاعی، بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، جوانسازی پوست را می‌توان با کمک سلول های بنیادین درمان کرد.

تصاویر
  • ذخیره سازی ۱۱۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان/ بالاترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.