Menu

اخبار

اخبار

سلول های بنیادی گرفتار بروکراسی
 

سلول های بنیادی گرفتار بروکراسی

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با اشاره به اهمیت دانش سلول های بنیادی در درمان بیماری های صعب العلاج از کندی اعطای مجوزها برای کاربردی شدن این علم انتقاد کرد.
شنبه، 14 بهمن 1396 | Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ دبیرستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پیشرفت های شگرف ایران در دانش سلول های بنیادین گفت: ایران توانسته به کمک دانش خود هزینه پیوند سلول های خون ساز را در ایران صفر کند حال انکه این عمل در آمریکا به پول ما بین 2 تا 4 میلیارد تومان است.
دکتر احمد وثوق معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان دیگر میهمان برنامه با تاکید بر اینکه کاربردی تر شدن استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای صعب العلاج، ارتقاء سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمان را در پی دارد  افزود : با وجود فعالیت های مناسبی که در کشور در زمینه سلول های بنیادی انجام گرفته هنوز  توفیق پیدا نکرده ایم که مجوزهای لازم را از سازمان های ذیصلاح اخذ کنیم .
وثوق گفت: سختگیری ها کمتر جنبه علمی دارد و بیشتر جنبه اداری است. 
دکتر وثوق با بیان این که تعداد مجوزهای صادر شده به تعداد انگشتان دست نیست گفت: ما باید تلاش کنیم استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها برای مردم ملموس شود. 
 معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان گفت: با وجود فعالیت های مناسبی که در کشور در زمینه سلول های بنیادی انجام گرفته هنوز ما توفیق پیدا نکرده ایم که مجوزهای لازم را از سازمان های ذیصلاح اخذ کنیم و سختگیری ها کمتر جنبه علمی دارد و بیشتر جنبه اداری.  
 دکتر وثوق با بیان این که خجالت می کشد بگوید تعداد مجوزهای صادر شده به تعداد انگشتان دست نیست گفت: ما باید تلاش کنیم استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ها برای مردم ملموس شود. 
معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان همچنین درباره سیر دانش سلول های بنیادی از تحقیق و آزمایش تا درمان بالینی گفت: پژوهش ها از آزمایشگاه شروع می شود، بعد در حیوانات کوچک آزمایش ها صورت می گیرد ، سپس در حیوانات بزرگ و چنانچه امن بودن و بی ضرر بودن کامل روش درمانی تایید شود آن موقع با احتیاط به کارآزمایی بالینی وارد می شویم...
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه بحث با توضیح این که اسم درست تر علم سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی است گفت: در حال حاضر بیش از 70 نوع بیماری با استفاده از پزشکی بازساختی درمان می شود. 
دکتر امیرعلی حمیدیه با اشاره به پیشرفت ها و توسعه مراکز پژوهشی و دانشگاهی در حوزه پزشکی بازساختی بعد از انقلاب اسالامی گفت: میزان پیوند سلول های خون ساز در کشور به هزار مورد رسیده است. 
این مسئول افزود: همین پیوند سلول های خون ساز در کشوری مثل آمریکا بین 2 تا 4 میلیارد تومان به پول ایران هزینه دارد اما به برکت انقلاب و تلاش های دولت یک بیمار ایرانی از خدمات پیوند سلول های خون ساز رایگان استفاده می کند.

پایان مطلب/

 

تصاویر
  • سلول های بنیادی گرفتار بروکراسی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.