Menu

اخبار

اخبار

قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف
 

قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوری بن‌یاخته‌های رویان، در «کنگره ملی دانشجویی مسئله جمعیت» در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) در ساری برگزار شد، گفت: ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف وجود دارد.
شنبه، 12 اسفند 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی دکتر مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، 11 اسفندماه در پنلی با موضوع «پتانسیل‌ها و چشم‌انداز ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی خون بند ناف» که  در «کنگره ملی دانشجویی مسئله جمعیت» در مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) در  ساری برگزار شد، گفت: سرفصل‌های موضوع امروز درباره آشنایی با سلولهای بنیادی، فواید ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی، معرفی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف، کاربردهای درمانی سلول‌های بنیادی، کارآزمایی بالینی با استفاده از سلولهای بنیادی مطالبی را برای استادان و دانشجویان است.

وی با بیان اینکه سلول بنیادی همزمان دو ویژگی شبیه‌سازی و تمایز را دارد و هر سلولی سلول بنیادی نیست، افزود: سیستم ما سلول بنیادی خون ساز را دارد و در بخش‌های مختلف بدن کار بازسازی را بر عهده دارند.

ضرابی، تصریح کرد: دو دسته سلول بنیادی داریم یکی سلول خون سازی که در بافت استخوانی وجود دارند و در بیماری هایی که منشأ خونی دارند می تواند مورد استفاده قرار گیرند و دسته دیگر، سلول های بنیادی غیرخونساز هستند که می‌توانند دیگر بافت‌های بدن همچون مفصل، عصب را ترمیم کنند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوری بن‌یاخته‌های رویان، گفت: یکی از منابع استحصال سلول بنیادی حون ساز، «مغز استخوان» است و سالها است که از مغز استخوان به عنوان یک منبع این سلول ها استفاده می کنند. منبع دوم سلولهای بنیادی حون‌ساز خون، محیطی است.
  وی ادامه داد: سومین منبع سلول بنیادی خون ساز ، بند ناف نوزاد است که قابل دسترس و نگهداری است.

ضرابی بیان کرد: بافت چربی، پالپ دندان و بافت بند ناف نوزاد از منابع سلولهای مزانشیم است و خون بند ناف هر نوزاد از 80 تا 120 سی‌سی حجم دارد و دارای 600 میلیون تا 2 میلیارد سلول بنیادی  است.

وی ادامه داد: جمع آوری ساده، عدم لطمه به نوزاد و عدم لزوم تطابق 100 درصدی ژنتیکی از محاسن استفاده از سلول‌های خون بند ناف نوزاد است.

 وی افزود: مراحل دریافت خون بند ناف بدین صورت است که ابتدا نمونه خون بند ناف در وقت زایمان از بند خون نوزاد دریافت می‌شود و سپس به آزمایشگاه انتقال و فرایند جداسازی سلولهای بنیادی انجام و در نهایت این نمونه‌های جدا شده به مرکز نگهداری در تانک‌های مخصوص انتقال در منهای 196 درجه نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم سرمایش سلولهای بنیادی و نگهداری آن با برق نیست بلکه با نیتروژن است، افزود: تا کنون سلول نمونه بند ناف خون در ایران که استفاده شد مربوط به 12 سال پیش بوده و پیوند موفقیت آمیز داشته است.
ضرابی با بیان اینکه بانک‌های خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی است، اظهار کرد: در نقشه جهانی بانک خون، تنها مرکز در ایران که ثبت شده مرکز خون بند ناف رویان است.

وی افزود: در دنیا 800 هزار  نمونه بانک خون رویان عمومی و  8 میلیون ذخیره سازی بانک خون  خانوادگی ذخیره سازی شده است.
این استاد دانشگاه گفت: بیشترین کاربرد سلول های خون بند ناف در بیماری هایی است که منشأ خونی دارند همچون کم خونی مادر زادی و تالاسمی دارند استفاده می‌شود.

 

این مسئول گفت: ظرفیت درمان بیش از 80 بیماری با بافت و خون بند ناف وجود دارد  و در برخی درمانها هنوز در دوره کارآزمایی بالینی است.

ضرابی گفت: درمان بیماری آرتروز با سلول‌های بنیادی بسیار موثر بوده است و در نظر داریم سال آینده برای 75 بیماری فلج مغزی بتوانیم پیوند سلول درمانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا کنون نمونه خون دریافت شده حاصل از 80 درصد زایمان سزارین و 20 درصد طبیعی بوده است، افزود: بیش از 20 محصول از بندخون بند ناف و  زباله‌های بیولوژیک در زمان زایمان قابل دریافت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند حجم خون را افزایش دهد زایمان طبیعی است، در زایمان سزارین شانس ایجاد لخته بیشتر است اما در زایمان طبیعی ما لخته نداریم.

ضرابی با بیان اینکه نمونه‌های بانک حون از سراسر کشور  جمع آوری می شود و سالانه شاهد رشد  15 تا 20 درصدی هستیم، گفت: اگر زیرساخت بیشتری داشته باشیم رشد جمع‌آوری نمونه خون بند ناف بیشتر خواهد بود، اکنون در کشور به طور متوسط 2 و نیم درصد زایمانها  را پوشش می‌دهیم.  

وی گفت: پروژه های مشترکی را در مشهد، هرمزگان، کرمان داریم اگر مازندران راغب باشد پروژه های مشترکی هم در استان مازندران پی خواهیم گرفت.

این مسئول با بیان اینکه تزریق سلولهای بنیادی  هر چه در سنین پایین تری باشد بهتر است، اظها کرد:  
در مقایسه با دیگر کشورها بانک خون رویان از دنیا عقب نیستیم و سمت و سوی کار در رویان به سوی کارزمای بالینی رفته است و ظرفیت رویان بیشتر در درمان بیماری است.

بر اساس این گزارش دکتر ضرابی سخنران اختتامیه هم بود و در این فرصت درباره برگزاری کنگره و نقش رویان در افزایش جمعیت مطالبی ارائه کردند.

پایان مطلب/

 

تصاویر
  • قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف
  • قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف
  • قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف
  • قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری با بافت و خون بند ناف
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.